Riya' atau Menunjuk-nunjuk Amalan juga Syirik?
SEGALANYA KERANA MAKHLUK
Dipetik dari buku saya 'Hidup Tak Bertuhan' (Azim Ismail & Rosyaimi Amirul, 2018)
Ramai yang solat namun solatnya bukan kerana menyembah Tuhan tapi kerana malu kepada manusia lain jika meninggalkan solat. Bersedekah kerana menunjukkan diri pemurah atau untuk marketing produk.
Ibadah kepada Tuhan namun pada masa yang sama dituju kepada perhatian manusia?
‘Sesungguhnya Allah mengharamkan syurga kepada orang yang riak (menunjuk-nunjuk)’ Hadis riwayat ad-Dailami daripada Sayyidina Ibn Abbas.
Riak dan sum'ah (suka untuk didengari orang agar dipuji seperti zikir dan baca al-Quran) adalah penghancur amalan tanpa sedar. Bagai api yang menghanguskan segala daun kering sekelip mata. ‘Virus’ ini hanya disedari oleh orang yang berilmu. Sedangkan yang berilmu tidak juga selamat jika tidak beramal.
Sesuatu amalan itu akan ikhlas jika dilakukan kerana reda dan kasih sayang Allah semata-mata. Bagi orang kebanyakan, beribadah kerana mendambakan perkara yang dijanjikan oleh-Nya sama ada syurga atau pahala masih dikira ikhlas.
Begitu juga meningalkan maksiat kerana menghindari dosa dan takutkan neraka. Tidak timbul beribadah kerana makhluk di sini kerana pahala, dosa, syurga dan neraka adalah janji-janji Allah. Allah tidak sesekali memungkiri janji-Nya. Ikhlas paling tinggi adalah ikhlas yang semata-mata kerana Allah dan patut kepada hamba bercita-cita dan berjalan menuju keikhlasan yang tertinggi ini.
Allah hanya menerima amalan yang ikhlas sebagai mana Dia berfirman: ‘Dan tidak disuruh melainkan dengan menyembah Allah sedangkan mereka ikhlas… (membersihkan akan agama mereka daripada syirik kecil dan besar) (Surah al-Bayyinah, 98:5)
Begitu juga dengan hadis pertama dalam himpunan Hadis 40 oleh Imam an-Nawawi memperihalkan niat dan hijrah. Hijrah kerana Allah sahaja diterima tetapi hijrah kerana wanita dan dunia, maka wanita dan dunia sahaja diraih.
Walaupun ikhlas itu diperoleh dengan hanya menunggalkan niat kerana Allah namun terdapat 3 pembahagian oleh Imam al-Ghazali:
Pertama, jika kecenderungan ikhlas dalam ibadah lebih daripada dunia maka dia memperoleh pahala sekadar ikhlas seperti anggaran ikhlas dalam solat 55% sedangkan 45% lagi kerana mahu menunjuk-nunjuk maka 55% itulah pahalanya.
Kedua, jika tujuan untuk dunia melebihi daripada akhirat dan ketiga, sama banyak antara kedua-duanya, maka sia-sialah amalannya.
Oleh itu, tiga punca riak mesti dihapuskan iaitu mahu dipuji dengan memahami bahawa tersangat rugi mereka yang membeli pujian manusia dengan celaan Allah. Punca kedua, takut dicela dapat dihilangkan dengan meyakini bahawa tidak memberi mudharat segala celaan makhluk sedangkan ikhlas itu melahirkan cinta Allah dan makhluk. Punca ketiga, tamak akan dunia seperti harta dan pangkat dapat dihapuskan jika hamba menghayati bahawa dunia masih samar-samar diperolehi sedangkan reda Allah pasti hilang kerana riak.
Kelak, orang yang riak akan dpanggil pada hari kiamat dengan empat gelaran iaitu:
1. ya muraaii (orang yang riak)
2. ya ghaawi (orang yang sesat)
3. ya faajir (orang yang jahat)
4. ya khaasir (orang yang rugi).
Keempat-empat ini akan disuruh untuk meminta pahala daripada manusia yang menjadi tujuan amalan mereka namun tidak akan berhasil selama-lamanya kerana pahala adalah milik Allah semata-mata.
Kata al-Fudail Rahimahullah: ‘Riak juga terjadi apabila meninggalkan ibadah kerana takut riak. Melakukan ibadah dan meninggalkan ibadah kerana makhluk, juga tergolong dalam riak.’
Suatu masa, jika hamba meninggalkan solat sunat kerana menyangka dia akan riak dengan solat tersebut, maka tindakan meninggalkan solat ini juga adalah riak.
Menjadi hamba yang ikhlas tidak dapat tidak dengan mempelajari tasauf dan beramal dengannya. Tasauflah pelengkap kepada akidah yang benar dan ibadah yang sahih. Ilmu ini berkaitan hati dengan menjauhkan hati hamba daripada sifat-sifat tercela seperti riak, cinta dunia, bakhil dan dengki seterusnya menghiasi hati hamba dengan sifat terpuji seperti zuhud, syukur, sabar dan ingat mati.
SEGALANYA KERANA MAKHLUK
Dipetik dari buku saya 'Hidup Tak Bertuhan' (Azim Ismail & Rosyaimi Amirul, 2018)
Ramai yang solat namun solatnya bukan kerana menyembah Tuhan tapi kerana malu kepada manusia lain jika meninggalkan solat. Bersedekah kerana menunjukkan diri pemurah atau untuk marketing produk.
Ibadah kepada Tuhan namun pada masa yang sama dituju kepada perhatian manusia?
‘Sesungguhnya Allah mengharamkan syurga kepada orang yang riak (menunjuk-nunjuk)’ Hadis riwayat ad-Dailami daripada Sayyidina Ibn Abbas.
Riak dan sum'ah (suka untuk didengari orang agar dipuji seperti zikir dan baca al-Quran) adalah penghancur amalan tanpa sedar. Bagai api yang menghanguskan segala daun kering sekelip mata. ‘Virus’ ini hanya disedari oleh orang yang berilmu. Sedangkan yang berilmu tidak juga selamat jika tidak beramal.
Sesuatu amalan itu akan ikhlas jika dilakukan kerana reda dan kasih sayang Allah semata-mata. Bagi orang kebanyakan, beribadah kerana mendambakan perkara yang dijanjikan oleh-Nya sama ada syurga atau pahala masih dikira ikhlas.
Begitu juga meningalkan maksiat kerana menghindari dosa dan takutkan neraka. Tidak timbul beribadah kerana makhluk di sini kerana pahala, dosa, syurga dan neraka adalah janji-janji Allah. Allah tidak sesekali memungkiri janji-Nya. Ikhlas paling tinggi adalah ikhlas yang semata-mata kerana Allah dan patut kepada hamba bercita-cita dan berjalan menuju keikhlasan yang tertinggi ini.
Allah hanya menerima amalan yang ikhlas sebagai mana Dia berfirman: ‘Dan tidak disuruh melainkan dengan menyembah Allah sedangkan mereka ikhlas… (membersihkan akan agama mereka daripada syirik kecil dan besar) (Surah al-Bayyinah, 98:5)
Begitu juga dengan hadis pertama dalam himpunan Hadis 40 oleh Imam an-Nawawi memperihalkan niat dan hijrah. Hijrah kerana Allah sahaja diterima tetapi hijrah kerana wanita dan dunia, maka wanita dan dunia sahaja diraih.
Walaupun ikhlas itu diperoleh dengan hanya menunggalkan niat kerana Allah namun terdapat 3 pembahagian oleh Imam al-Ghazali:
Pertama, jika kecenderungan ikhlas dalam ibadah lebih daripada dunia maka dia memperoleh pahala sekadar ikhlas seperti anggaran ikhlas dalam solat 55% sedangkan 45% lagi kerana mahu menunjuk-nunjuk maka 55% itulah pahalanya.
Kedua, jika tujuan untuk dunia melebihi daripada akhirat dan ketiga, sama banyak antara kedua-duanya, maka sia-sialah amalannya.
Oleh itu, tiga punca riak mesti dihapuskan iaitu mahu dipuji dengan memahami bahawa tersangat rugi mereka yang membeli pujian manusia dengan celaan Allah. Punca kedua, takut dicela dapat dihilangkan dengan meyakini bahawa tidak memberi mudharat segala celaan makhluk sedangkan ikhlas itu melahirkan cinta Allah dan makhluk. Punca ketiga, tamak akan dunia seperti harta dan pangkat dapat dihapuskan jika hamba menghayati bahawa dunia masih samar-samar diperolehi sedangkan reda Allah pasti hilang kerana riak.
Kelak, orang yang riak akan dpanggil pada hari kiamat dengan empat gelaran iaitu:
1. ya muraaii (orang yang riak)
2. ya ghaawi (orang yang sesat)
3. ya faajir (orang yang jahat)
4. ya khaasir (orang yang rugi).
Keempat-empat ini akan disuruh untuk meminta pahala daripada manusia yang menjadi tujuan amalan mereka namun tidak akan berhasil selama-lamanya kerana pahala adalah milik Allah semata-mata.
Kata al-Fudail Rahimahullah: ‘Riak juga terjadi apabila meninggalkan ibadah kerana takut riak. Melakukan ibadah dan meninggalkan ibadah kerana makhluk, juga tergolong dalam riak.’
Suatu masa, jika hamba meninggalkan solat sunat kerana menyangka dia akan riak dengan solat tersebut, maka tindakan meninggalkan solat ini juga adalah riak.
Menjadi hamba yang ikhlas tidak dapat tidak dengan mempelajari tasauf dan beramal dengannya. Tasauflah pelengkap kepada akidah yang benar dan ibadah yang sahih. Ilmu ini berkaitan hati dengan menjauhkan hati hamba daripada sifat-sifat tercela seperti riak, cinta dunia, bakhil dan dengki seterusnya menghiasi hati hamba dengan sifat terpuji seperti zuhud, syukur, sabar dan ingat mati.
Ulasan