Sifat 20 Jalan Mengenal Allah
Dipetik dari: Buku 'Hidup Tak Bertuhan' (Azim Ismail & Rosyaimi Amirul, 2018) terbitan Empayar Islah Resources.
Semoga perkongsian ini bermanfaat dan dapat disebarkan. Wallahu'alam.
Azim Ismail (11.8.2018 19.05PM Bangi)
Dipetik dari: Buku 'Hidup Tak Bertuhan' (Azim Ismail & Rosyaimi Amirul, 2018) terbitan Empayar Islah Resources.
'Sesiapa yang mengenali dirinya, dia akan mengenali Tuhannya.'
Mengenal
Tuhan
adalah awal-awal agama sebelum
perkara lain dilakukan
dalam hidup ini kerana agama adalah asas dan keperluan hidup.
Bukan
mahu menghuraikan tentang sah batal amalan yang dilakukan oleh orang Islam yang tidak mengenal Tuhannya namun penulis lebih cenderung untuk
menjelaskan tentang amalan hamba yang tidak mengenal tuannya.
Hamba
bersujud dan menunduk kepada Tuhan,
namun apabila
ditanya, siapakah Tuhannya,
tiada yang diketahui
melainkan nama-nama (Asmaul
Husna). Makhluk mengenal makhluk dengan fizikal yang dilihat dan sifat sedangkan
makhluk hanya mampu mengenal Tuhan
dengan sifat sahaja tidak dengan zat. Kerusi
kayu dapat dikenali apabila
melihatnya dan mengetahui sifat-sifatnya iaitu dibuat daripada kayu dan mempunyai
empat kaki dan dijadikan tempat duduk.
‘Fikirlah pada ciptaan Allah, jangan kamu fikir
tentang zat Allah’
Maka
mengenal Tuhan
yang tidak dapat dilihat ini adalah dengan mempelajari sifat-sifat-Nya. Apabila sudah memahami sifat-sifat-Nya, hamba akan mengenali Tuhannya. Maka belajarlah sehingga mengenal-Nya.
Salaf
dan
khalaf berbeza
cara untuk
mengenal
Tuhan
mereka. Mencukupi
bagi salaf dengan
ayat-ayat al-Quran
dan Hadis
untuk menetapkan
iman, sedangkan khalaf perlu menyusun semula cara mengenal Tuhan ini seperti Sifat 20 yang digagaskan oleh Imam Abu Hasan al-Asy'ari (260 - 324H) dan Imam Abu Mansur al-Maturidi (238 - 333H). Zaman mereka masih 300 tahun pertama Islam yang
dikhabarkan oleh Rasulullah antara sebaik-baik abad.
Maka
bermulalah bicara takwil ayat Tuhan
sedangkan sebelum
itu mencukupi dengan tafwid
(menyerah maksud). Saat itu. aliran-aliran pecahan Islam telah bertambah dengan terbitnya iktikad yang menyeleweng seperti Syiah,
Khawarij, Muktazilah, Jabariah
dan Qadariah
(boleh rujuk kitab Tuhfatur
Raghibin).
Mengikut
asasnya, bermula agama seseorang dengan mengenal Tuhan maka bagaimana dikatakan sah amal
ibadahnya tanpa mengenal Tuhannya?
Namun
Tuhan Maha Penyayang, belajarlah sekarang saat diri mulai sedar dan mohonlah ampunan-Nya.
Namun
jika sehingga saat ini,
pada umur
puluhan tahun ini, masih selesa menyembah Tuhan yang tidak dikenali, muhasabahlah, berdoalah agar Tuhan memberi hidayah (petunjuk) &
taufiq (kekuatan untuk menuruti petunjuk). Setelah mengenal Tuhan, semua mampu menikmati kemanisan iman dan
amal insya-Allah.
Ilmu
tauhid untuk akidah dan pegangan
hati manakala Fiqh
untuk amalan dan tasauf
pula untuk
menjaga amalan daripada kerosakan yang tersirat. Dan inilah 3 ilmu Fardu Ain yang wajib ke atas muslim untuk mempelajarinya sebagaimana hadis yang diungkapkan oleh baginda.
Ikatan akidah mukmin itu
tersimpul dalam 50 perkara di dalam dua kalimah syahadah iaitu 20 sifat wajib
bagi Allah, 20 mustahil bagi Allah dan 1 harus bagi Allah. Secara ringkas,
tidak terkira bilangan sifat wajib yang sempurna bagi Allah dan begitu juga
sifat mustahil, lawan bagi yang wajib. Iktikad mukmin bahawa Allah bersifat dengan
segala sifat sempurna dan Maha Suci Tuhan daripada setiap sifat kekurangan.
Baki 9 parkara lagi adalah 4 sifat wajib bagi rasul, 4 yang mustahil dan 1
harus.
Apakah dalil atau bukti Allah
bersifat dengan segala sifat sempurna dan tidak bersifat dengan sifat
kekurangan?
Iaitu alam (makhluk) ini.
Hanya Tuhan yang sempurna mampu mencipta dan mengawal alam ini. Alam itu
sendiri dimaksudkan dengan alamat iaitu tanda (tanda kewujudan Tuhan). Jika
manusia menyangka Tuhan itu selain Allah, maka ternyata salah kerana hanya
Allah yang bersifat dengan sifat ketuhanan. Begitulah manusia yang bersifat
kemanusian dan binatang bersifat dengan kebinatangan. Manusia tidak dipanggil
manusia jika tidak bersifat kemanusiaan. Adakah selain Allah, sesuatu lain yang
bersifat dengan sifat ketuhanan?
Iman hamba itu mestilah
iktikad (pegangan atau kepercayaan) putus yang benar bersandarkan dalil.
Tanpa iktikad yang putus, iman hamba akan was-was tidak yakin. Tanpa iktikad
yang benar, pegangan hamba sesat dan tanpa dalil, hamba akan menjadi muqallid
iaitu mengikut semata-mata tanpa bukti.
Maka disenaraikan penerangan
ringkas Sifat 20 daripada Kitab Sifat Dua Puluh karangan Syeikh Ustman
bin Abdullah bin Yahya Betawi pada tahun 1303 H, kitab Faridatul Faraid Fi
Ilmi Aqaid oleh Syeikh Ahmad al-Fathoni dan kitab Miftahul Murid Fi Ilmu
Tauhid tulisan Tuan Minal al-Fathoni.
Semoga perkongsian ini bermanfaat dan dapat disebarkan. Wallahu'alam.
Azim Ismail (11.8.2018 19.05PM Bangi)
Ulasan