Haram Berpuasa Sunat Selepas 15 Syaaban Kecuali Dua Keadaan
Ramai lagi yang pening dengan hukum berpuasa selepas nifsu Syaaban iaitu bermula 16 Syaaban hingga akhir Syaaban. Haram dan tidak sah berpuasa sunat selepas Nisfu Syaaban (15 Syaaban)
"Telah diberitakan kepada kami oleh Qutaibah, telah diberitakan kepada kami oleh 'Abdul 'Aziiz bin Muhammad, daripada al-'Alaa` bin 'Abdur Rahman, daripada ayahnya, daripada Sayyidina Abu Hurairah r.a. yang telah berkata: Telah bersabda Junjungan Rasulullah SAW:
"Apabila tinggal baki separuh dari bulan Sya'baan, maka janganlah kamu berpuasa".
Dan telah berkata Abu `Isa (yakni Imam at-Tirmidzi): "Hadits Abu Hurairah ini adalah hadits hasan shohih dan tiada kami ketahui akan dia melainkan dengan wajah (riwayat) ini atas lafaz ini". Rujuk: bahrusshofa
Dua keadaan tersebut adalah:
1. Puasa Beradat
Iaitu puasa setiap hari Isnin atau Khamis atau kedua-duanya yang telah biasa diamalkan. Selepas 15 Syaaban, puasa tersebut tidak haram untuk diamalkan.
2. Puasa Berterusan dari 15 Syaaban hingga ke akhir
Jika dia berpuasa dari 15 Syaaban, 16 dan 17 hb lalu 18 hb dia meninggalkan puasa (walaupun dengan uzur). Jadi haram untuknya berpuasa sunat pada 19 hb hingga akhir Syaaban.
Adapun puasa wajib, boleh diamalkan seperti qadha Ramadhan dan nazar (yang lalu).
Kitab-kitab ulama Syafieyyah menukilkan bahawa haram berpuasa sunat selepas Nisfu Syaaban seperti
1. Imam Ibnu Hajar al-Haitami di dalam kitabnya, al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah jilid 2 halaman 82.
2. Syeikh Zainuddin al-Malibari di dalamnya, kitab Fathul Mu'in halaman 60.
3. Sayyid Muhammad Abdullah al-Jurdani dalam kitabnya, Fathul 'Allam, juzuk 4 halaman 152-153.
4. Syaikh Muhammad az-Zuhri al-Ghumrawi di dalam kitabnya, "Anwarul Masaalik syarah 'Umdatis Saalik wa 'Uddatin Naasik" pada halaman 125.
pic : Karya Ulama
Manakala Murid Imam Ibnu Hajar rahimahUllah, iaitu Syaikh Zainuddin bin 'Abdul 'Aziz al-Malibari, rahimahUllah, menulis di dalam "Fathul Mu`in"
(Tatimmah) Haram puasa pada hari-hari tasyriq ..., dan demikian pula haram puasa selepas Nisfu Sya'baan, selagi mana ianya tidak berhubung / bersambung dengan hari sebelumnya [yakni hari sebelum 16 Sya'baan iaitu hari 15 Sya'baan] atau jika puasa tersebut tidak muwafaqah dengan adatnya (yakni tidak berbetulan dengan kebiasaannya atau wiridnya); atau jika puasa tersebut bukan puasa nazar atau puasa qadha` walaupun hanya qadha` puasa sunat.
Kitab-kitab Jawi di Malaysia ditulis dengan pegangan mazhab Syafie, sebab itulah hukum yang dinyatakan haram meskipun terdapat khilaf dengan mazhab lain (kerana berbeza sandaran hukum).
Ramai lagi yang pening dengan hukum berpuasa selepas nifsu Syaaban iaitu bermula 16 Syaaban hingga akhir Syaaban. Haram dan tidak sah berpuasa sunat selepas Nisfu Syaaban (15 Syaaban)
"Telah diberitakan kepada kami oleh Qutaibah, telah diberitakan kepada kami oleh 'Abdul 'Aziiz bin Muhammad, daripada al-'Alaa` bin 'Abdur Rahman, daripada ayahnya, daripada Sayyidina Abu Hurairah r.a. yang telah berkata: Telah bersabda Junjungan Rasulullah SAW:
"Apabila tinggal baki separuh dari bulan Sya'baan, maka janganlah kamu berpuasa".
Dan telah berkata Abu `Isa (yakni Imam at-Tirmidzi): "Hadits Abu Hurairah ini adalah hadits hasan shohih dan tiada kami ketahui akan dia melainkan dengan wajah (riwayat) ini atas lafaz ini". Rujuk: bahrusshofa
Dua keadaan tersebut adalah:
1. Puasa Beradat
Iaitu puasa setiap hari Isnin atau Khamis atau kedua-duanya yang telah biasa diamalkan. Selepas 15 Syaaban, puasa tersebut tidak haram untuk diamalkan.
2. Puasa Berterusan dari 15 Syaaban hingga ke akhir
Jika dia berpuasa dari 15 Syaaban, 16 dan 17 hb lalu 18 hb dia meninggalkan puasa (walaupun dengan uzur). Jadi haram untuknya berpuasa sunat pada 19 hb hingga akhir Syaaban.
Adapun puasa wajib, boleh diamalkan seperti qadha Ramadhan dan nazar (yang lalu).
Kitab-kitab ulama Syafieyyah menukilkan bahawa haram berpuasa sunat selepas Nisfu Syaaban seperti
1. Imam Ibnu Hajar al-Haitami di dalam kitabnya, al-Fatawa al-Kubra al-Fiqhiyyah jilid 2 halaman 82.
2. Syeikh Zainuddin al-Malibari di dalamnya, kitab Fathul Mu'in halaman 60.
3. Sayyid Muhammad Abdullah al-Jurdani dalam kitabnya, Fathul 'Allam, juzuk 4 halaman 152-153.
4. Syaikh Muhammad az-Zuhri al-Ghumrawi di dalam kitabnya, "Anwarul Masaalik syarah 'Umdatis Saalik wa 'Uddatin Naasik" pada halaman 125.
pic : Karya Ulama
Manakala Murid Imam Ibnu Hajar rahimahUllah, iaitu Syaikh Zainuddin bin 'Abdul 'Aziz al-Malibari, rahimahUllah, menulis di dalam "Fathul Mu`in"
(Tatimmah) Haram puasa pada hari-hari tasyriq ..., dan demikian pula haram puasa selepas Nisfu Sya'baan, selagi mana ianya tidak berhubung / bersambung dengan hari sebelumnya [yakni hari sebelum 16 Sya'baan iaitu hari 15 Sya'baan] atau jika puasa tersebut tidak muwafaqah dengan adatnya (yakni tidak berbetulan dengan kebiasaannya atau wiridnya); atau jika puasa tersebut bukan puasa nazar atau puasa qadha` walaupun hanya qadha` puasa sunat.
Kitab-kitab Jawi di Malaysia ditulis dengan pegangan mazhab Syafie, sebab itulah hukum yang dinyatakan haram meskipun terdapat khilaf dengan mazhab lain (kerana berbeza sandaran hukum).
Boleh buka kitab asas Fardu Ain seperti Sullamul Mubtadi oleh Syeikh Daud al-Fathoni, Bidayatul Mubtadi, Sabiilal Muhtadin oleh Syeikh Arsyad al-Banjari dan lain-lain. Wallahu'alam.
Ulasan