Penceritaan dalam Pemasaran (Storytelling in Marketing)
Oleh: Azim Ismail
Semoga catatan ringkas ini memberi inspirasi kepada anda dalam pemasaran dan perniagaan anda.
Kejayaan dalam pemasaran (marketing) adalah apabila pelanggan tahu pasal produk atau servis anda, setelah itu dia mempercayai apa yang anda tawarkan dan akhirnya, mereka mengeluarkan wang untuk mendapatkan produk atau servis anda.
Pelbagai teknik pemasaran yang wujud pada hari ini bahkan kian bertambah agar sesuai dengan pasaran semasa. Jadi pada tulisan ini, saya cuba memberikan jalan kepada anda untuk menggunakan teknik storytelling dalam pemasaran.
Perkara pertama yang anda perlu faham adalah cerita yang hendak ditulis mestilah sentiasa berkait rapat dengan emosi atau perasaan. Anda perlu mahir bermain dengan emosi sama ada sedih, gembira, nostalgia, bimbang atau takut dan lain-lain dalam cerita yang anda tulis.
Cerita tidak semestinya panjang. Pendek, ringkas dan sampai maksud kepada pembaca (bakal pembeli/pelanggan) adalah lebih baik.
Perkara kedua adalah kepercayaan. Menulislah ayat-ayat dengan tujuan pembaca akan mempercayai tulisan anda dan anda.
92% pelanggan lebih suka iklan dalam bentuk penceritaan (marketinginsidegroup.com, 2016)
Satu lagi, storytelling bukanlah semata-mata penulisan, boleh juga dalam bentuk video seperti filem pendek (yang ada produk placement) yang kini semakin banyak di Youtube dan Facebook/Instagram.
kredit: granth.info |
6 Langkah Storytelling
1. Sediakan point storytelling anda (watak, jalan cerita, kelebihan produk atau servis, feedback)
Watak anda iaitu pengalaman anda. Watak pihak ketiga. Watak yang direka.
Jalan cerita benar atau realistik dan dikaitkan dengan kelebihan produk atau servis.
Feedback atau maklum balas pelanggan juga boleh disertakan (pengukuhan)
2. Unsur Emosi: Pastikan realistik dan beretika.
Takutkan pembaca bahawa tanpa takaful, sukar membayar bil hospital yang semakin tinggi dan jangan menggunakan kematian orang terkenal sebagai bahan pemasaran.
Gembirakan ibu anda dengan memakaikannya Tudung Khadijah
Kesihatan anda lebih baik dengan minum air yang ditapis (Cuckoo atau Coway)
2. Ejaan: Pastikan betul dan tiada perkataan pendek (short form) agar tidak menyakitkan mata pembaca
3. Nombor: Setiap perenggan diletakkan nombor (jika ada beberapa perenggan)
Pastikan ayat tidak meleret-leret dna setiap perenggan 4 - 5 baris sahaja.
4. Kata kunci: Guna kata kunci yang trending atau semasa (mudah dijumpai). Cari di Google Trend, Search, atau related.
Boleh juga merujuk kepada tanda pagar atau hashtag yang digunakan oleh ramai orang.
5. Gambar: 60x ganda berkesan jika dibanding tanpa gambar
Gambar berkualiti dan sesuai. Boleh tengok tutorial di Youtube cara ambil gambar yang menarik dan edit dengan apps.
6. Call to Action (CAT): Permudahkan pembaca anda untuk bertindak.
Contoh, sediakan link whatsapp, web atau kedai di Shopee atau Lazada.
Anda juga boleh menggunakan 6 langah untuk ayat pemasaran biasa (bukan storytelling).
Sekian dan selamat mencuba.
Bacaan tambahan:
Ulasan