Langkau ke kandungan utama

Bagaimana Blue Whale Challenge Psiko Minda Remaja untuk Membunuh Diri ... Awasi Jagaan Anda

Media sosial digemparkan dengan kematian Yulia Konstantinova, 15 dan Nika Volkova, 16 yang mengambil nyawa mereka dengan terjun dari bangunan 14 tingkat. 

Yulia memuat naik gambar ikan paus biru di Instagramnya dengan caption 'end' sebelum membunuh diri manakala Nika juga meninggalkan mesej sama di akaun VK (media sosial Russian yang didakwa tapak permainan gila ini) dengan caption "sense is lost... End" .



pic: the sun

Sebenarnya game ini telah pun dipercayai bermula sejak 2015 lagi apabila Rina Palenkova mengambil selfie terakhir sebelum melompat ke arah kereta api yang sedang bergerak laju.

Namun masih tiada bukti kukuh untuk menyabitkan game tersebut dengan kematian kira-kira 80 - 130 remaja di Russia antara November 2015 - April 2016.


Kanak-kanak/remaja yang telah menyatakan persetujuan untuk menyertai game ini tidak dibenarkan keluar kerana mendapat ugutan daripada admin/curator. 


Setelah pengguna download/menekan link yang diberikan, segala data mereka sudah berada di tangan curator. Jika mereka tidak membunuh diri pada hari ke 50, mereka diburu!




Survey Financial Planning. 

http://makasih.sharethisstory.net/my-1203674-10732

And create your own survey.



Semua task perlu dilaksanakan dalam masa 50 hari. Pengakhirannya, adalah kemenangan dengan membunuh diri.


Peserta akan dipengaruhi dan minda mereka akan dipsiko sepanjang game ini sehingga mereka berasakan tiada guna lagi hidup di dunia dan mati lebih baik. 


Mereka juga disogok bahawa mereka akan menjadi orang berguna/istimewa di dunia akan datang.


Veronika Volkova, 16 yang telah 'memenangi' permainan ini kerap memuat naik status yang menggambarkan dirinya seolah-olah tidak berguna atau 'saya cuma bayang-bayang'.


Emosi dan mental mereka ditekan dengan aktiviti-aktiviti yang tidak masuk akal seperti menonton filem seram pada 4.20 pagi seorang diri, menoreh gambar paus di tangan dan mendengar musik (psychedelic) yang dihantar oleh curator. Segala aktiviti tersebut perlu dilapor kepada curator.


Mereka juga dilatih untuk melawan ketakutan dalam diri dengan berdiri di bucu jambatan yang tinggi, atau berada di tempat yang tinggi. 


Peserta akan menjadi kebal/biasa dengan kesakitan apabila melakukan tugasan curator dengan mencederakan anggota badan sendiri beberapa kali.


Selain itu, mereka juga dilarang bercakap dengan manusia lain dan disuruh untuk menyendiri. Untuk menguat kesan pengaruh tersebut. 


Sehingga hari ke 50, tugasan terakhir adalah Jump off a high building. Take your life.


Ini ialah senarai tugasan peserta game #bluewhale ini - sumber higgypop.com



Complete List Of Blue Whale Challenges

A Reddit user posted a completed list of tasks which were supposedly posted in a comment on a story about the game on a Russian news website. The list of 50 challenges has been translated from Russian.

1. Carve with a razor "f57" on your hand, send a photo to the curator.
2. Wake up at 4.20 a.m. and watch psychedelic and scary videos that curator sends you.
3. Cut your arm with a razor along your veins, but not too deep, only 3 cuts, send a photo to the curator.
4. Draw a whale on a sheet of paper, send a photo to curator.
5. If you are ready to "become a whale", carve "YES" on your leg. If not, cut yourself many times (punish yourself).
6. Task with a cipher.
7. Carve "f40" on your hand, send a photo to curator.
8. Type "#i_am_whale" in your VKontakte status.
9. You have to overcome your fear.
10. Wake up at 4:20 a.m. and go to a roof (the higher the better)
11. Carve a whale on your hand with a razor, send a photo to curator.
12. Watch psychedelic and horror videos all day.
13. Listen to music that "they" (curators) send you.
14. Cut your lip.
15. Poke your hand with a needle many times
16. Do something painful to yourself, make yourself sick.
17. Go to the highest roof you can find, stand on the edge for some time.
18. Go to a bridge, stand on the edge.
19. Climb up a crane or at least try to do it
20. The curator checks if you are trustworthy.
21. Have a talk "with a whale" (with another player like you or with a curator) in Skype.
22. Go to a roof and sit on the edge with your legs dangling.
23. Another task with a cipher.
24. Secret task.
25. Have a meeting with a "whale."
26. The curator tells you the date of your death and you have to accept it.
27. Wake up at 4:20 a.m. and go to rails (visit any railroad that you can find).
28. Don't talk to anyone all day.
29. Make a vow that "you're a whale."
30-49. Everyday you wake up at 4:20am, watch horror videos, listen to music that "they" send you, make 1 cut on your body per day, talk "to a whale."
50. Jump off a high building. Take your life

sumber: higgypop.com & astroawani
.........................

Ulasan: Kanak-kanak agak mudah dipengaruhi. Awasi mereka sebelum mereka terlepas daripada genggaman anda. Segala kekotoran ada di dalam media sosial yang sentiasa di tangan mereka. Jik tidak rosak fizikal, mental juga dijadikan sasaran. Fahaman dan kepercayaan mereka boleh bertukar hanya di media sosial. 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

50 Ikatan Iman atau Akidah saat Mengucap 2 Kalimah Syahadah - Sifat 20

50 Ikatan Iman atau Akidah saat Mengucap 2 Kalimah Syahadah - Sifat 20 Oleh: Azim Ismail  Empayar Islah | Blog Pendidikan Islam Nabi Muhammad telah mengajar kita bahawa Islam dibina atas 5 perkara iaitu Ucapan 2 Kalimah Syahadah, Solat 5 waktu, berpuasa ramadhan, menunaikan zakat dan melaksanakan haji bagi yang mampu. Kelima-lima perkara ini adalah rukun Islam. Tulisan ini saya hanya memfokuskan rukun islam yang pertama iaitu ucapan 2 kalimah syahadah. Wajib setiap muslim mengenali Tuhannya, Allah iaitu mengenal dengan sifat-sifat Nya. Begitu juga dengan Rasul.  اول واجب على الإنسان معرفة الاله باستيقان متن زبد Awal perkara yang wajib ke atas manusia ialah mengenali Allah dengan yakin. فاعلموا ايها الناس ان الاصل والاساس هو معرفة المعبود قبل العبادة وذلك حقيقة معنى الشهادة - خطبة للحبيب طاهر بن حسين Ketahuilah wahai manusia, sesungguhnya asal dan asas adalah mengenali Tuhan yang disembah sebelum ibadah (penyembahan) itulah hakikat makna syahadah. Oleh

Perbezaan antara Kalendar Hijrah dengan Masihi, Cina dan Hindu

Kegemilangan sesuatu tamadun tidak dapat tidak daripada dikaitkan dengan kalendar masing-masing. Pelbagai tamadun telah muncul, pelbagai kalendar tarikh muncul. Namun kini, Takwim Masihi yang mendapat liputan meluas dan diguna pakai di seluruh dunia.  Penguasaan takwim ini secara langsung telah menyisihkan Takwim Hijrah iaitu kalendar rasmi ummat Islam. Takwim Hijrah hanya dirujuk untuk sambutan hari kebesaran dalam Islam sahaja seperti Hari Raya, Maulidur Rasul dan Ramadhan, tidak lagi seperti zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Islam dulu kala. Takwim atau kalendar : suatu kaedah purba membahagikan masa kepada tarikh-tarikh tertentu bagi sesuatu kaum/agama. Terlalu banyak takwim yang dilahirkn berdasarkan peristiwa masing-masing. Antara yang popular ialah : 1) Takwim Hijrah  Diasaskan oleh Khalifah Islam ke-3, Sayyidina Umar al-Khattab R.A.  Pengiraan bermula dari tarikh Nabi Muhammad S.A.W. berhijrah dari Makkah ke Madinah.  Semua peristi

Memahami Akaun Pelaburan Emas (Gold Account-i)

 Memahami  Akaun Pelaburan Emas ( Gold Account-i) Oleh: Azim Ismail (Catatan FB Ramadhan 2020) "Baik saya letak duit tu dalam akaun emas (beli emas) saya, baru berkembang duit. Awal tahun ni saya beli emas RM20k dah dapat untung RM4k dalam masa 5 bulan." Itulah lebih kurang percakapan seorang mak cik kepada kawan saya yang jaga agensi travel (nama dirahsiakan, biasa dia datang sini bagi like satu). Mak cik tu dah bayar duit umrah tapi umrah pula tunda. Itulah, benda nak jadi kan. Hari ini ramai yang sedang kembangkan wang dengan melabur saham, amanah saham (unit trust), ASB financing, simpanan Tabung Haji dan lain-lain. Tapi mungkin ada yang tak perasan atau lupa-lupa ingat bahawa ada satu lagi instrumen kewangan yang boleh diterokai iaitu pelaburan emas. Tak perlu beli emas dan simpan, tunggu harga tinggi terus jual. Itu cara tradisional walaupun masih lagi releven. Tapi cara yang saya nak sampaikan di sini adalah anda boleh beli emas melalui akaun simpanan atau semasa di b

Sifat 20 Jalan Mengenal Allah

Sifat 20 Jalan Mengenal Allah Dipetik dari: Buku 'Hidup Tak Bertuhan' (Azim Ismail & Rosyaimi Amirul, 2018) terbitan Empayar Islah Resources. ' S esiapa yang mengenali dirin ya, dia akan mengenali Tuhannya .' M engenal Tuhan adalah awal-awal agama sebelum perkara lain di lakukan dalam hidup ini kerana agama adalah asas dan keperluan hidup . B ukan mahu menghuraikan tentang sah batal amalan yang dilakukan oleh orang Islam yang tidak mengenal Tuhannya namun penulis lebih cenderung untuk menjelaskan tentang amalan hamba yang tidak mengenal tuannya. H amba bersujud dan menunduk kepada Tuhan , namun apa bila ditanya, siapakah Tuhannya , tiada yang diket a hui melainkan nama -nama (Asmaul Husna). M akhluk mengenal makhluk dengan fizikal yang dilihat dan sifat sedangkan makhluk hanya mampu mengenal Tuhan dengan sifat sahaja tidak dengan zat. K erusi kayu dapat dikenali apabila melihatnya dan mengetahui sifat-sifatnya ia i tu dibuat daripada kayu d

Syarikat Kredit Komuniti Bawah Pengawasan KPKT Berunsurkan Riba (Bunga) yang Haram?

Syarikat Kredit Komuniti Bawah Pengawasan KPKT Berunsurkan Riba (Bunga) yang Haram? Oleh: Azim Ismail Kredit: Sinar Harian I nisiatif KPKT untuk membantu rakyat pada waktu terdesak sekarang sememangnya dipuji. Bila meminjam secara legal begini, rakyat selamat daripada ceti haram dan ah long. Usaha yang baik daripada kerajaan. Awalnya kelihatan seperti membantu rakyat tapi bila baca faedah-faedah yang dikenakan kepada peminjam iaitu, tidak melebihi 1. 12% setahun untuk pinjaman bercagar 2. 18% setahun untuk pinjaman tidak bercagar 3. 8% setahun faedah ringan daripada jumlah pokok dan faedah tertunggak jika lewat dibayar 4. 2% faedah sebulan untuk pajakan Rujuk: Web KPKT Kita jadi keliru dengan dua perkara 1. Ada faedah dengan maksud rakyat kena bayar lebih tinggi daripada jumlah pokok pinjaman. 2. Faedah adalah riba dan riba ini salah satu daripada dosa-dosa besar bahkan antara 10 teratas dalam senarai dosa-dosa besar. (rujuk Kitab al-Kabair) Rujuk: Web KPKT KPKT sepatutnya tinggalkan

[Simpan] Amalan Menyambut Kelahiran Bayi dalam Islam - Bacalah Surah Al-Qadr

Oleh : Azim Ismail Empayar Islah | Blog Pendidikan Islam Rujukan: I'anah Tholibin Amalan Menyambut Kelahiran Bayi dalam Islam Boleh simpan dan kongsikan kepada bakal bapa. 1. Ketika beranak Bacalah:  1.1 Ayat Kursi 1.2 Ayat (al-A'raf ayat 54) 1.3  2 Qul 1.4 Doa  الكرب 1.5  Doa Nabi Yunus لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين. 2. Selepas beranak 2.1 Memberikan nama * Kandungan berusia 120 hari (ditiupkan roh) * Hari kelahiran (Hadis Bukhari) * Hari ke-7 kelahiran (Hadis Bukhari) Nama Muhammad: Barakah/Nama disukai imam Syafie. 2.2 Telinga kanan bayi: 2.2.1 Azan * Elak jin umm sibyan * Agar kalimah tauhid pertama didengar oleh anak * Jauh daripada syaitan 2.2.2 Baca Surah al Ikhlas 2.2.3 Baca Ayat إني أعيذها بك وذريتها من الشيطان الرجيم 2.2.4 Baca Surah al-Qadr * Agar tidak ditakdir berbuat zina padanya seumur hidup. 2.3 Iqamah di Telinga kiri bayi: 2.4 Tahnik oleh ahl khair (lelaki/perempuan soleh) dengan tamar atau manisan. 3. Hari ke-7 kelahiran

Inilah 7 Jenis Nafsu dan Kita Memiliki Salah Satunya

Oleh: Azim Ismail Empayar Islah | Blog Pendidikan Islam Inilah 7 Jenis Nafsu dan Kita Memiliki Salah Satunya Jika manusia itu terbahagi kepada mukmin, kafir, munafiq dan fasiq begitu juga dengan nafsu yang ada pada manusia.  Nafsu ini telah digaul bersama tanah pada kejadian manusia. Namun tidak semua nafsu itu menyuruh kepada kejahatan.  Taraf nafsu ini dapat ditingkatkan dengan riadhah mujahadah (latihan dan bersungguh-sungguh menentang dorongan jahat nafsu).  Nafsu pada kejadiannya sentiasa menentang kebenaran dan suruhan Allah. Hanya iman yang kukuh mampu menentang nafsu yang pernah dibakar di dalam api neraka beribu-ribu tahun kerana keangkuhannya kepada Tuhan sekalian alam. Malaikat : ada aqal tiada nafsu Syaitan : ada nafsu tiada aqal Manusia : ada aqal dan nafsu Maknanya sesiapa yang dapat menolak desakan nafsu maka dia lebih mulia daripada malaikat yang tiada nafsu dan sesiapa yang tewas kepada dorongan nafsu maka dia lebih hina daripada syaitan ya