Inilah Tiga Ilmu Fardhu Ain yang Semua Orang Islam Wajib Belajar
Dipetik dari buku saya 'Hidup Tak Bertuhan' (Azim Ismail & Rosyaimi Amirul, 2018)
Akidah itu seperti akar pokok yang kuat mencengkam bumi. Apabila pegangan tauhid hamba mantap, datanglah ribut badai sekalipun, pokok ini tidak akan tumbang bahkan bergoyang pun tidak. Akidah yang benar adalah akidah ahlus Sunnah wal Jamaah satu-satunya tidak muktazilah, mujassimmah (mengatakan Allah berjasad), syiah, khawarij dan lain-lain.
Syariat (fiqh) pula bagai dahan-dahan pokok yang bercabang-cabang. Fiqh adalah kefahaman dalam bersyariat. Terdapat banyak kefahaman dalam fiqh seperti aliran empat mazhab fiqh yang masih mempunyai banyak pengikut, ulama’ dan kitab iaitu Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali. Islam mengamalkan berlapang dada dan tidak sesat-menyesatkan antara satu sama lain dan membidaahkan ibadah muslim yang tidak sealiran selagi mereka tidak melakukan kesesatan.
Sedangkan Imam Hanafi ialah guru Imam Malik, Imam Malik pula guru Imam Syafie dan Imam Syafie ialah guru Imam Ahmad bin Hambal. Keempat-empat mazhab ini adalah pengikut Nabi Muhammad. Kenapa tidak bermazhab? Sedangkan ramai pakar-pakar seperti Hajjatul Islam, Imam al-Ghazali dan majoriti ulama’ dan Wali Allah Tanah Melayu sepertti Tok Kenali, Tok Bachok, Syeikh Daud al-Fathoni dan Syeikh Abdus Somad al-Falembani juga pengikut mazhab Syafie.
Tasauf pula diibaratkan bak buah-buahn manis pada pokok tersebut. Untuk merasai kemanisan beribadah, dalamilah tasauf. Belajarlah tasauf yang asas untuk mencapai matlamat agar hati terhindar daripada 10 sifat terkeji yang utama dan dihiasi dengan 10 sifat terpuji yang utama. Tiada yang sesat bagi sesiapa yang mendalami tasauf bahkan akhlaknya dengan manusia (makhluk) dan Allah (khalik) sentiasa terjaga dan dibajai.
Kesalahan sesetengah penuntut ilmu apabila melangkau anak tangga sehingga rebah tersungkur di lantai. Hamba perlu memahami ketiga-tiga Fardu Ain ini dahulu sebelum bertindak mempelajari ilmu tasauf mukasyafah itu ilmu tasauf yang dalam. Jika asas tasauf pun tidak lepas, bagaimana mahu memahami ilmu tasauf yang lebih dalam. Matematik pun failed, jangan harap nak dapat A Ekonometrik dan Statistik. Hati pun masih kotor dengan dengki, riak dan mahu karamah, maka sentiasalah terhijab hamba tersebut daripada sampai kepada Allah.
Ibadah adalah penyembahan Tuhan untuk dinilai Tuhan. Bukankah kesalahan besar, melakukan sembahan kepada Tuhan tetapi bertujuan untuk ditonton makhluk yang tiada apa-apa? Adakah peganganku bahawa makhluk yang memberi pahala. Adakah syurga di tangan makhluk?
Andai rasa riak muncul, tentanglah ia dengan bersungguh-sungguh (mujahadah). Pujuklah hati agar sentiasa istiqamah bermatlamatkan cinta Allah. Sentiasa ingatkan hati bahawa makhluk tidak mampu memberiku apa-apa. Hasutan syaitan tidak mampu memberi mudarat melainkan jika aku yang menerimanya sebagai tetamu di rumah hati.
Hati yang bersih sahaja akan selamat daripada dihuni syaitan dan dipengaruhi nafsu tercela. Singkirkan segala sifat terkeji terutama 10 yang utama seperti tercatat di dalam kitab Penawar Bagi Hati karya Syeikh Abdul Qadir al-Mandili. Kemudian isilah hati dengan 10 sifat mahmudah yang utama pula. Tidak semudah tulisan dan kata-kata, membersihkan hati memerlukan riadah mujahadah (latihan & bersungguh-sungguh) yang berterusan sehingga akhir nafas.
‘dan mereka yang bersungguh-sungguh (mencari keredaan) di jalan kami, maka Kami akan menunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami (permudahkan)…’ (Surah al-Ankabut, 29: 69)
Jika suatu hari nanti, aku meninggalkan dunia ini sebelum sepenuhnya hati ini suci seperti para kekasih Allah, maka itulah suatu ‘syahid’ kerana mati di dalam peperangan menentang hawa nafsu. Rasulullah pernah menyatakan bahawa peperangan yang besar adalah peperangan menentang hawa nafsu di dalam diri setelah pulang daripada suatu peperangan menentang musuh Islam.
Persoalan saya, apakah kebaikan penentang tasauf dapat? Adakah kerana tariqah dan hakikat menyimpaang daripada pegangan mereka? Adakah mereka mahu menghukum wali-wali Allah sesat kerana para wali Allah kebanyakannya mempelajari tariqah dan mengamalkan zikir-zikirnya. Syeikh Abu Hassan as-Syazili, Syeikh Junaid al-Baghdadi dan Syeikh Abdul Qadir al-Jailani merupakan pengasas aliran tariqah dan ketua wali abad mereka. Ramai ulama’ di Malaysia adalah pengikut tariqah Ahmadiah sedangkan JAKIM dan majlis fatwa negeri tidak pernah mengeluarkan fatwa menyesatkan tariqah ini. Jika ada yang digazetkan sebagai sesat, sememangnya tariqah itu ada yang mengelirukan. Jadi apa motif sesetengah manusia yang menggelarkan diri mereka ‘agamawan’ ini menyesatkan seluruh tasauf dan tariqah sebagai bidaah yang bukan daripada Nabi?
Adakah mereka mahu berperang dengan Allah kerana menghina kekasih Allah? Mereka ini galak menyesatkan ulama’ sufi hari ini namun tiada pula mereka menyesatkan ulama’-ulama’ besar yang terdulu meskipun ulama’ sufi hari ini di atas yang sama dengan ulama’ yang dulu. Kenapa golongan ini diam? Adakah kerana takut hilang pengaruh apabila menghentam ulama’-ulama’ besar berpengaruh yang berjalan di atas jalanan tasauf? Double standard apa yang dimainkah oleh puak ini? Mereka tidak ramai tetapi bunyi sangat bising di sana sini. Baru dapat PhD dalam satu kajian yang difokuskan, bagai reti seluruh kitab dan ilmu Islam. Betapa sombongnya puak ini dengan ulama’-ulama’ muktabar terdahulu.
Dipetik dari buku saya 'Hidup Tak Bertuhan' (Azim Ismail & Rosyaimi Amirul, 2018)
Akidah itu seperti akar pokok yang kuat mencengkam bumi. Apabila pegangan tauhid hamba mantap, datanglah ribut badai sekalipun, pokok ini tidak akan tumbang bahkan bergoyang pun tidak. Akidah yang benar adalah akidah ahlus Sunnah wal Jamaah satu-satunya tidak muktazilah, mujassimmah (mengatakan Allah berjasad), syiah, khawarij dan lain-lain.
Syariat (fiqh) pula bagai dahan-dahan pokok yang bercabang-cabang. Fiqh adalah kefahaman dalam bersyariat. Terdapat banyak kefahaman dalam fiqh seperti aliran empat mazhab fiqh yang masih mempunyai banyak pengikut, ulama’ dan kitab iaitu Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali. Islam mengamalkan berlapang dada dan tidak sesat-menyesatkan antara satu sama lain dan membidaahkan ibadah muslim yang tidak sealiran selagi mereka tidak melakukan kesesatan.
Sedangkan Imam Hanafi ialah guru Imam Malik, Imam Malik pula guru Imam Syafie dan Imam Syafie ialah guru Imam Ahmad bin Hambal. Keempat-empat mazhab ini adalah pengikut Nabi Muhammad. Kenapa tidak bermazhab? Sedangkan ramai pakar-pakar seperti Hajjatul Islam, Imam al-Ghazali dan majoriti ulama’ dan Wali Allah Tanah Melayu sepertti Tok Kenali, Tok Bachok, Syeikh Daud al-Fathoni dan Syeikh Abdus Somad al-Falembani juga pengikut mazhab Syafie.
Tasauf pula diibaratkan bak buah-buahn manis pada pokok tersebut. Untuk merasai kemanisan beribadah, dalamilah tasauf. Belajarlah tasauf yang asas untuk mencapai matlamat agar hati terhindar daripada 10 sifat terkeji yang utama dan dihiasi dengan 10 sifat terpuji yang utama. Tiada yang sesat bagi sesiapa yang mendalami tasauf bahkan akhlaknya dengan manusia (makhluk) dan Allah (khalik) sentiasa terjaga dan dibajai.
Kesalahan sesetengah penuntut ilmu apabila melangkau anak tangga sehingga rebah tersungkur di lantai. Hamba perlu memahami ketiga-tiga Fardu Ain ini dahulu sebelum bertindak mempelajari ilmu tasauf mukasyafah itu ilmu tasauf yang dalam. Jika asas tasauf pun tidak lepas, bagaimana mahu memahami ilmu tasauf yang lebih dalam. Matematik pun failed, jangan harap nak dapat A Ekonometrik dan Statistik. Hati pun masih kotor dengan dengki, riak dan mahu karamah, maka sentiasalah terhijab hamba tersebut daripada sampai kepada Allah.
Ibadah adalah penyembahan Tuhan untuk dinilai Tuhan. Bukankah kesalahan besar, melakukan sembahan kepada Tuhan tetapi bertujuan untuk ditonton makhluk yang tiada apa-apa? Adakah peganganku bahawa makhluk yang memberi pahala. Adakah syurga di tangan makhluk?
Andai rasa riak muncul, tentanglah ia dengan bersungguh-sungguh (mujahadah). Pujuklah hati agar sentiasa istiqamah bermatlamatkan cinta Allah. Sentiasa ingatkan hati bahawa makhluk tidak mampu memberiku apa-apa. Hasutan syaitan tidak mampu memberi mudarat melainkan jika aku yang menerimanya sebagai tetamu di rumah hati.
Hati yang bersih sahaja akan selamat daripada dihuni syaitan dan dipengaruhi nafsu tercela. Singkirkan segala sifat terkeji terutama 10 yang utama seperti tercatat di dalam kitab Penawar Bagi Hati karya Syeikh Abdul Qadir al-Mandili. Kemudian isilah hati dengan 10 sifat mahmudah yang utama pula. Tidak semudah tulisan dan kata-kata, membersihkan hati memerlukan riadah mujahadah (latihan & bersungguh-sungguh) yang berterusan sehingga akhir nafas.
‘dan mereka yang bersungguh-sungguh (mencari keredaan) di jalan kami, maka Kami akan menunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami (permudahkan)…’ (Surah al-Ankabut, 29: 69)
Jika suatu hari nanti, aku meninggalkan dunia ini sebelum sepenuhnya hati ini suci seperti para kekasih Allah, maka itulah suatu ‘syahid’ kerana mati di dalam peperangan menentang hawa nafsu. Rasulullah pernah menyatakan bahawa peperangan yang besar adalah peperangan menentang hawa nafsu di dalam diri setelah pulang daripada suatu peperangan menentang musuh Islam.
Persoalan saya, apakah kebaikan penentang tasauf dapat? Adakah kerana tariqah dan hakikat menyimpaang daripada pegangan mereka? Adakah mereka mahu menghukum wali-wali Allah sesat kerana para wali Allah kebanyakannya mempelajari tariqah dan mengamalkan zikir-zikirnya. Syeikh Abu Hassan as-Syazili, Syeikh Junaid al-Baghdadi dan Syeikh Abdul Qadir al-Jailani merupakan pengasas aliran tariqah dan ketua wali abad mereka. Ramai ulama’ di Malaysia adalah pengikut tariqah Ahmadiah sedangkan JAKIM dan majlis fatwa negeri tidak pernah mengeluarkan fatwa menyesatkan tariqah ini. Jika ada yang digazetkan sebagai sesat, sememangnya tariqah itu ada yang mengelirukan. Jadi apa motif sesetengah manusia yang menggelarkan diri mereka ‘agamawan’ ini menyesatkan seluruh tasauf dan tariqah sebagai bidaah yang bukan daripada Nabi?
Adakah mereka mahu berperang dengan Allah kerana menghina kekasih Allah? Mereka ini galak menyesatkan ulama’ sufi hari ini namun tiada pula mereka menyesatkan ulama’-ulama’ besar yang terdulu meskipun ulama’ sufi hari ini di atas yang sama dengan ulama’ yang dulu. Kenapa golongan ini diam? Adakah kerana takut hilang pengaruh apabila menghentam ulama’-ulama’ besar berpengaruh yang berjalan di atas jalanan tasauf? Double standard apa yang dimainkah oleh puak ini? Mereka tidak ramai tetapi bunyi sangat bising di sana sini. Baru dapat PhD dalam satu kajian yang difokuskan, bagai reti seluruh kitab dan ilmu Islam. Betapa sombongnya puak ini dengan ulama’-ulama’ muktabar terdahulu.
Ulasan