Putus Saf Jika Ada Penghadang atau Langsir Penuh di Surau, Musolla, Madrasah, Khemah, Rumah dan sebagainya?
Jangan putuskan saf solat Tarawih
(Surau, Musolla, Madrasah, Khemah, Rumah dan sebagainya).
Semalam saya pergi surau pertama (selain surau tepi rumah) untuk bagi tazkirah ringkas Ramadhan. Pada mulanya saya tak perasan ada jemaah yang solat di belakang pintu sebab ketika sampai di situ, jemaah masih tak ramai.
Lepas tarawih baru perasan ada jemaah di sebalik pintu dan penghadang kayu bahagian kiri surau (muslimat).
Wujud penghalang (lalu atau lihat) antara imam dengan makmum boleh menyebabkan putus saf. Dengan kata lain, tak sah qudwah (ikut imam). Dah ditegur agar dibetulkan.
Hal ini boleh berlaku di mana-mana surau. Kesian jemaah di sebalik pintu dan tabir yang tertutup penuh sebab putus saf.
Jangan ada penghalang/dinding/pintu ditutup antara imam dan makmum pada 3 keadaan iaitu:
1. Imam dalam masjid makmum luar masjid.
2. Imam luar masjid (seperti padang) makmum dalam masjid
3. Imam dan makmum kedua-dua di luar masjid seperti khemah, bangunan, pejabat dan madrasah (termasuk surau).
Kes ini dalam kategori ketiga.
"Jika mendinding oleh suatu yang menegahkan lalu seperti pagar jarang ATAU menegahkan lihat seperti pintu yang dikatuk dan seumpamanya pintu katuk (ditutup), tabir yang dihulur ....... nescaya tiada sah mengikut (oleh makmum)."
"Diluaskan hukum bagi imam dan makmum di dalam masjid kerana masjid adalah ketentuan tempat solat."
Iaitu boleh ada tirai penuh atau pintu yang ditutup (asalkan tidak berkunci) antara imam dengan makmum (kedua-dua dalam masjid).
Pedoman Solat Berjemaah, al-Marhum Tuan Guru Abdur Rahman Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas (1969). Ms 7/8
Menegah lalu = tak dapat laluan
Menegah lihat = tak dapat lihat
Di bawah ini adalah penerangan daripada web Jabatan Mufti Negeri Terengganu
http://mufti.terengganu.gov.my/index.php/bayan-almunir/persoalan/440-makmum-solat-di-luar-masjid
Apabila imam dan makmum berada di luar masjid atau imam di dalam masjid dan makmum di luarnya, ketika ini disyaratkan jarak antara kedua-duanya tidak terlalu jauh. Dalam hal ini, para ulama ada meletakkan tiga syarat tambahan iaitu:
1. Hendaklah tiada penghadang (halangan) yang menghalang makmum daripada melihat imam atau melihat makmum lain yang melihat imam.
2. Makmum boleh sampai kepada imam tanpa perlu menyimpang dan membelok (daripada arah kiblat)/laluan.
3. Jarak antara kedua-duanya (imam dan makmum) tidak melebihi 300 hasta. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, m/s 297)
.
Adakah surau dikira sebagai masjid?
Musolla, surau dan balai yang digunakan untuk solat lima waktu (walaupun telah dibenarkan untuk didirikan solat Jumaat) tidaklah secara serta merta dihukumkan sebagai masjid selagimana ia tidak diwakafkan sebagai masjid.
Jadi hukum masjid dan surau berbeza. Tiada iktikaf dan solat tahiyyatul masjid di surau, dan tidak haram orang berjunub dan wanita haid berada di surau (bersalahan dengan di masjid).
1. Hasyiah al-Bujairimi :
قوله: (في المسجد) وهو ما وقفه الواقف مسجدا لا رباطا ولا مدرسة كما أفتى به ابن عبد السلام
“Katanya: (di dalam masjid). Masjid itu adalah sesuatu yang diwakafkan oleh pewakaf sebagai masjid, bukan ribat, bukan madrasah sebagaimana yang telah difatwakan oleh Ibnu ‘Abd al-Salam.”
2. Hasyiah al-Syarqawi :
فى المسجد وهو ما وقفه الواقف مسجدا لا رباطا ولا مدرسة
“Di dalam masjid; ia adalah suatu tempat yang telah diwakafkan oleh pewakaf sebagai masjid bukan sebagai pondok atau madrasah.”
3. Hasyiah al-Syarwani :
وخرج بالمسجد مصلى العيد وما بنى فى أرض مستأجرة على صورة المسجد وأذن بانيه فى الصلاة فيه
“Bukan termasuk masjid adalah; tempat solat hari raya dan sesuatu yang dibangunkan di atas tanah persewaan dengan model bangunan masjid dan pendirinya mengizinkan untuk dibuat solat di situ.”
4. Hasyiah I’anah al-Talibin :
ووقفته للصّلاة أى إذا قال الواقف وقفت هذا المكان للصّلاة فهو صريح فى مطلق الوقفيّة وكناية فى خصوص المسجديّة فلا بدّ من نيّتها فإن نوى المسجديّة صار مسجدا وإلاّ صار وقفا على الصّلاة فقط ولم يكن مسجدا كالمدرسة
“Dan saya wakafkan tempat ini untuk solat; ertinya ketika orang yang berwakaf mengatakan ‘saya mewakafkan tempat ini untuk solat’, maka itu adalah perkataan yang soreh (jelas) untuk wakaf secara umum. Ia dikirakan kinayah untuk mengkhususkannya sebagai masjid, maka perlu ada niat sebagai masjid. Jika orang yang berwakaf itu berniat sebagai masjid, maka ia akan menjadi masjid dan jika tidak diniatkan menjadi masjid, maka ia hanya menjadi perwakafan untuk solat sahaja, bukan masjid sepertimana madrasah.”
Beberapa fatwa berkaitan seperti di bawah.
1. Himpunan Fatwa Negeri Kedah m/s 149 jil. 1;
Difahamkan dari nas Tuhfah al-Muhtaj juzuk 6 hal. 251- bahawa setiap wakaf adalah menurut lafaz wakif (pewakaf) dan niatnya. Di dalam masalah surau, musolla dan madrasah yang biasanya digunakan untuk belajar umumi dan bersembahyang jemaah semuanya tertakluk kepada lafaz niat wakif (pewakaf) dan tertakluk kepada syarat wakif (pewakaf) itu. Jika diwakafkan untuk sembahyang padanya, ia adalah kinayah bagi masjid dan bangunan itu tidak akan menjadi masjid kecuali diniatkan sebagai masjid. Jika tidak, maka ia adalah wakaf untuk tempat bersembahyang sahaja.
2. Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Syariah Negeri Perak;
Mesyuarat Jawatankuasa Syariah yang bersidang pada hari ini 22 Muharram 1425 bersamaan 3 Mac 2005 buat kali ke 165 bersetuju bahawa tidak sah iktikaf dan tidak boleh solat tahiyyatul masjid di dalam surau diri Jumaat.
Sumber:
Kesimpulannya, jangan ada penghalang (laluan atau lihat) antara imam dengan makmum (yang kedua-duanya bukan di dalam masjid) agar saf tidak putus dan cukup syarat qudwah (ikut imam). Buka pintu atau sebahagian tabir agar saf tetap bersambung. Wallahu'alam.
empayarislah.blogspot.com
Ulasan