Langkau ke kandungan utama

Putus Saf Jika Ada Penghadang atau Langsir Penuh di Surau, Musolla, Madrasah, Khemah, Rumah dan sebagainya?

Jangan putuskan saf solat Tarawih
(Surau, Musolla, Madrasah, Khemah, Rumah dan sebagainya).

Semalam saya pergi surau pertama (selain surau tepi rumah) untuk bagi tazkirah ringkas Ramadhan. Pada mulanya saya tak perasan ada jemaah yang solat di belakang pintu sebab ketika sampai di situ, jemaah masih tak ramai.

Lepas tarawih baru perasan ada jemaah di sebalik pintu dan penghadang kayu bahagian kiri surau (muslimat). 

Wujud penghalang (lalu atau lihat) antara imam dengan makmum boleh menyebabkan putus saf. Dengan kata lain, tak sah qudwah (ikut imam). Dah ditegur agar dibetulkan.

Hal ini boleh berlaku di mana-mana surau. Kesian jemaah di sebalik pintu dan tabir yang tertutup penuh sebab putus saf.

Jangan ada penghalang/dinding/pintu ditutup antara imam dan makmum pada 3 keadaan iaitu: 
1. Imam dalam masjid makmum luar masjid.
2. Imam luar masjid (seperti padang) makmum dalam masjid 
3. Imam dan makmum kedua-dua di luar masjid seperti khemah, bangunan, pejabat dan madrasah (termasuk surau).
Kes ini dalam kategori ketiga.

"Jika mendinding oleh suatu yang menegahkan lalu seperti pagar jarang ATAU menegahkan lihat seperti pintu yang dikatuk dan seumpamanya pintu katuk (ditutup), tabir yang dihulur ....... nescaya tiada sah mengikut (oleh makmum)." 

"Diluaskan hukum bagi imam dan makmum di dalam masjid kerana masjid adalah ketentuan tempat solat."
Iaitu boleh ada tirai penuh atau pintu yang ditutup (asalkan tidak berkunci) antara imam dengan makmum (kedua-dua dalam masjid).

Pedoman Solat Berjemaah, al-Marhum Tuan Guru Abdur Rahman Pondok Lubuk Tapah, Pasir Mas (1969). Ms 7/8

Menegah lalu = tak dapat laluan
Menegah lihat = tak dapat lihat

Di bawah ini adalah penerangan daripada web Jabatan Mufti Negeri Terengganu 
http://mufti.terengganu.gov.my/index.php/bayan-almunir/persoalan/440-makmum-solat-di-luar-masjid

Apabila imam dan makmum berada di luar masjid atau imam di dalam masjid dan makmum di luarnya, ketika ini disyaratkan jarak antara kedua-duanya tidak terlalu jauh. Dalam hal ini, para ulama ada meletakkan tiga syarat tambahan iaitu:

1. Hendaklah tiada penghadang (halangan) yang menghalang makmum daripada melihat imam atau melihat makmum lain yang melihat imam.

2. Makmum boleh sampai kepada imam tanpa perlu menyimpang dan membelok (daripada arah kiblat)/laluan.

3. Jarak antara kedua-duanya (imam dan makmum) tidak melebihi 300 hasta. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, m/s 297)
.

Adakah surau dikira sebagai masjid?

Musolla, surau dan balai yang digunakan untuk solat lima waktu (walaupun telah dibenarkan untuk didirikan solat Jumaat) tidaklah secara serta merta dihukumkan sebagai masjid selagimana ia tidak diwakafkan sebagai masjid.

Jadi hukum masjid dan surau berbeza. Tiada iktikaf dan solat tahiyyatul masjid di surau, dan tidak haram orang berjunub dan wanita haid berada di surau (bersalahan dengan di masjid).

1. Hasyiah al-Bujairimi :

قوله: (في المسجد) وهو ما وقفه الواقف مسجدا لا رباطا ولا مدرسة كما أفتى به ابن عبد السلام
“Katanya: (di dalam masjid). Masjid itu adalah sesuatu yang diwakafkan oleh pewakaf sebagai masjid, bukan ribat, bukan madrasah sebagaimana yang telah difatwakan oleh Ibnu ‘Abd al-Salam.”

2. Hasyiah al-Syarqawi :

فى المسجد وهو ما وقفه الواقف مسجدا لا رباطا ولا مدرسة
“Di dalam masjid; ia adalah suatu tempat yang telah diwakafkan oleh pewakaf sebagai masjid bukan sebagai pondok atau madrasah.”

3. Hasyiah al-Syarwani :

وخرج بالمسجد مصلى العيد وما بنى فى أرض مستأجرة على صورة المسجد وأذن بانيه فى الصلاة فيه
“Bukan termasuk masjid adalah; tempat solat hari raya dan sesuatu yang dibangunkan di atas tanah persewaan dengan model bangunan masjid dan pendirinya mengizinkan untuk dibuat solat di situ.”

4. Hasyiah I’anah al-Talibin :

ووقفته للصّلاة أى إذا قال الواقف وقفت هذا المكان للصّلاة فهو صريح فى مطلق الوقفيّة وكناية فى خصوص المسجديّة فلا بدّ من نيّتها فإن نوى المسجديّة صار مسجدا وإلاّ صار وقفا على الصّلاة فقط ولم يكن مسجدا كالمدرسة
“Dan saya wakafkan tempat ini untuk solat; ertinya ketika orang yang berwakaf mengatakan ‘saya mewakafkan tempat ini untuk solat’, maka itu adalah perkataan yang soreh (jelas) untuk wakaf secara umum. Ia dikirakan kinayah untuk mengkhususkannya sebagai masjid, maka perlu ada niat sebagai masjid. Jika orang yang berwakaf itu berniat sebagai masjid, maka ia akan menjadi masjid dan jika tidak diniatkan menjadi masjid, maka ia hanya menjadi perwakafan untuk solat sahaja, bukan masjid sepertimana madrasah.”

Beberapa fatwa berkaitan seperti di bawah.

1. Himpunan Fatwa Negeri Kedah m/s 149 jil. 1;
Difahamkan dari nas Tuhfah al-Muhtaj juzuk 6 hal. 251- bahawa setiap wakaf adalah menurut lafaz wakif (pewakaf) dan niatnya. Di dalam masalah surau, musolla dan madrasah yang biasanya digunakan untuk belajar umumi dan bersembahyang jemaah semuanya tertakluk kepada lafaz niat wakif (pewakaf) dan tertakluk kepada syarat wakif (pewakaf) itu. Jika diwakafkan untuk sembahyang padanya, ia adalah kinayah bagi masjid dan bangunan itu tidak akan menjadi masjid kecuali diniatkan sebagai masjid. Jika tidak, maka ia adalah wakaf untuk tempat bersembahyang sahaja.

2. Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Syariah Negeri Perak;

Mesyuarat Jawatankuasa Syariah yang bersidang pada hari ini 22 Muharram 1425 bersamaan 3 Mac 2005 buat kali ke 165 bersetuju bahawa tidak sah iktikaf dan tidak boleh solat tahiyyatul masjid di dalam surau diri Jumaat.

Sumber:

Kesimpulannya, jangan ada penghalang (laluan atau lihat) antara imam dengan makmum (yang kedua-duanya bukan di dalam masjid) agar saf tidak putus dan cukup syarat qudwah (ikut imam). Buka pintu atau sebahagian tabir agar saf tetap bersambung. Wallahu'alam.

empayarislah.blogspot.com

        kredit: Kedai Langsir Nass Deco

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

50 Ikatan Iman atau Akidah saat Mengucap 2 Kalimah Syahadah - Sifat 20

50 Ikatan Iman atau Akidah saat Mengucap 2 Kalimah Syahadah - Sifat 20 Oleh: Azim Ismail  Empayar Islah | Blog Pendidikan Islam Nabi Muhammad telah mengajar kita bahawa Islam dibina atas 5 perkara iaitu Ucapan 2 Kalimah Syahadah, Solat 5 waktu, berpuasa ramadhan, menunaikan zakat dan melaksanakan haji bagi yang mampu. Kelima-lima perkara ini adalah rukun Islam. Tulisan ini saya hanya memfokuskan rukun islam yang pertama iaitu ucapan 2 kalimah syahadah. Wajib setiap muslim mengenali Tuhannya, Allah iaitu mengenal dengan sifat-sifat Nya. Begitu juga dengan Rasul.  اول واجب على الإنسان معرفة الاله باستيقان متن زبد Awal perkara yang wajib ke atas manusia ialah mengenali Allah dengan yakin. فاعلموا ايها الناس ان الاصل والاساس هو معرفة المعبود قبل العبادة وذلك حقيقة معنى الشهادة - خطبة للحبيب طاهر بن حسين Ketahuilah wahai manusia, sesungguhnya asal dan asas adalah mengenali Tuhan yang disembah sebelum ibadah (penyembahan) itulah hakikat makna syahadah. Oleh

Perbezaan antara Kalendar Hijrah dengan Masihi, Cina dan Hindu

Kegemilangan sesuatu tamadun tidak dapat tidak daripada dikaitkan dengan kalendar masing-masing. Pelbagai tamadun telah muncul, pelbagai kalendar tarikh muncul. Namun kini, Takwim Masihi yang mendapat liputan meluas dan diguna pakai di seluruh dunia.  Penguasaan takwim ini secara langsung telah menyisihkan Takwim Hijrah iaitu kalendar rasmi ummat Islam. Takwim Hijrah hanya dirujuk untuk sambutan hari kebesaran dalam Islam sahaja seperti Hari Raya, Maulidur Rasul dan Ramadhan, tidak lagi seperti zaman kegemilangan Kesultanan Melayu Islam dulu kala. Takwim atau kalendar : suatu kaedah purba membahagikan masa kepada tarikh-tarikh tertentu bagi sesuatu kaum/agama. Terlalu banyak takwim yang dilahirkn berdasarkan peristiwa masing-masing. Antara yang popular ialah : 1) Takwim Hijrah  Diasaskan oleh Khalifah Islam ke-3, Sayyidina Umar al-Khattab R.A.  Pengiraan bermula dari tarikh Nabi Muhammad S.A.W. berhijrah dari Makkah ke Madinah.  Semua peristi

Memahami Akaun Pelaburan Emas (Gold Account-i)

 Memahami  Akaun Pelaburan Emas ( Gold Account-i) Oleh: Azim Ismail (Catatan FB Ramadhan 2020) "Baik saya letak duit tu dalam akaun emas (beli emas) saya, baru berkembang duit. Awal tahun ni saya beli emas RM20k dah dapat untung RM4k dalam masa 5 bulan." Itulah lebih kurang percakapan seorang mak cik kepada kawan saya yang jaga agensi travel (nama dirahsiakan, biasa dia datang sini bagi like satu). Mak cik tu dah bayar duit umrah tapi umrah pula tunda. Itulah, benda nak jadi kan. Hari ini ramai yang sedang kembangkan wang dengan melabur saham, amanah saham (unit trust), ASB financing, simpanan Tabung Haji dan lain-lain. Tapi mungkin ada yang tak perasan atau lupa-lupa ingat bahawa ada satu lagi instrumen kewangan yang boleh diterokai iaitu pelaburan emas. Tak perlu beli emas dan simpan, tunggu harga tinggi terus jual. Itu cara tradisional walaupun masih lagi releven. Tapi cara yang saya nak sampaikan di sini adalah anda boleh beli emas melalui akaun simpanan atau semasa di b

Inilah Tiga Ilmu Fardhu Ain yang Semua Orang Islam Wajib Belajar

Inilah Tiga Ilmu Fardhu Ain yang Semua Orang Islam Wajib Belajar Dipetik dari buku saya 'Hidup Tak Bertuhan' (Azim Ismail & Rosyaimi Amirul, 2018) Akidah itu seperti akar pokok yang kuat mencengkam bumi. Apabila pegangan tauhid hamba mantap, datanglah ribut badai sekalipun, pokok ini tidak akan tumbang bahkan bergoyang pun tidak. Akidah yang benar adalah akidah ahlus Sunnah wal Jamaah satu-satunya tidak muktazilah, mujassimmah (mengatakan Allah berjasad), syiah, khawarij dan lain-lain. Syariat (fiqh) pula bagai dahan-dahan pokok yang bercabang-cabang. Fiqh adalah kefahaman dalam bersyariat. Terdapat banyak kefahaman dalam fiqh seperti aliran empat mazhab fiqh yang masih mempunyai banyak pengikut, ulama’ dan kitab iaitu Mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali. Islam mengamalkan berlapang dada dan tidak sesat-menyesatkan antara satu sama lain dan membidaahkan ibadah muslim yang tidak sealiran selagi mereka tidak melakukan kesesatan. Sedangkan Imam Hanafi ialah guru Imam Ma

Inilah 7 Jenis Nafsu dan Kita Memiliki Salah Satunya

Oleh: Azim Ismail Empayar Islah | Blog Pendidikan Islam Inilah 7 Jenis Nafsu dan Kita Memiliki Salah Satunya Jika manusia itu terbahagi kepada mukmin, kafir, munafiq dan fasiq begitu juga dengan nafsu yang ada pada manusia.  Nafsu ini telah digaul bersama tanah pada kejadian manusia. Namun tidak semua nafsu itu menyuruh kepada kejahatan.  Taraf nafsu ini dapat ditingkatkan dengan riadhah mujahadah (latihan dan bersungguh-sungguh menentang dorongan jahat nafsu).  Nafsu pada kejadiannya sentiasa menentang kebenaran dan suruhan Allah. Hanya iman yang kukuh mampu menentang nafsu yang pernah dibakar di dalam api neraka beribu-ribu tahun kerana keangkuhannya kepada Tuhan sekalian alam. Malaikat : ada aqal tiada nafsu Syaitan : ada nafsu tiada aqal Manusia : ada aqal dan nafsu Maknanya sesiapa yang dapat menolak desakan nafsu maka dia lebih mulia daripada malaikat yang tiada nafsu dan sesiapa yang tewas kepada dorongan nafsu maka dia lebih hina daripada syaitan ya

[Simpan] Amalan Menyambut Kelahiran Bayi dalam Islam - Bacalah Surah Al-Qadr

Oleh : Azim Ismail Empayar Islah | Blog Pendidikan Islam Rujukan: I'anah Tholibin Amalan Menyambut Kelahiran Bayi dalam Islam Boleh simpan dan kongsikan kepada bakal bapa. 1. Ketika beranak Bacalah:  1.1 Ayat Kursi 1.2 Ayat (al-A'raf ayat 54) 1.3  2 Qul 1.4 Doa  الكرب 1.5  Doa Nabi Yunus لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين. 2. Selepas beranak 2.1 Memberikan nama * Kandungan berusia 120 hari (ditiupkan roh) * Hari kelahiran (Hadis Bukhari) * Hari ke-7 kelahiran (Hadis Bukhari) Nama Muhammad: Barakah/Nama disukai imam Syafie. 2.2 Telinga kanan bayi: 2.2.1 Azan * Elak jin umm sibyan * Agar kalimah tauhid pertama didengar oleh anak * Jauh daripada syaitan 2.2.2 Baca Surah al Ikhlas 2.2.3 Baca Ayat إني أعيذها بك وذريتها من الشيطان الرجيم 2.2.4 Baca Surah al-Qadr * Agar tidak ditakdir berbuat zina padanya seumur hidup. 2.3 Iqamah di Telinga kiri bayi: 2.4 Tahnik oleh ahl khair (lelaki/perempuan soleh) dengan tamar atau manisan. 3. Hari ke-7 kelahiran

Syarikat Kredit Komuniti Bawah Pengawasan KPKT Berunsurkan Riba (Bunga) yang Haram?

Syarikat Kredit Komuniti Bawah Pengawasan KPKT Berunsurkan Riba (Bunga) yang Haram? Oleh: Azim Ismail Kredit: Sinar Harian I nisiatif KPKT untuk membantu rakyat pada waktu terdesak sekarang sememangnya dipuji. Bila meminjam secara legal begini, rakyat selamat daripada ceti haram dan ah long. Usaha yang baik daripada kerajaan. Awalnya kelihatan seperti membantu rakyat tapi bila baca faedah-faedah yang dikenakan kepada peminjam iaitu, tidak melebihi 1. 12% setahun untuk pinjaman bercagar 2. 18% setahun untuk pinjaman tidak bercagar 3. 8% setahun faedah ringan daripada jumlah pokok dan faedah tertunggak jika lewat dibayar 4. 2% faedah sebulan untuk pajakan Rujuk: Web KPKT Kita jadi keliru dengan dua perkara 1. Ada faedah dengan maksud rakyat kena bayar lebih tinggi daripada jumlah pokok pinjaman. 2. Faedah adalah riba dan riba ini salah satu daripada dosa-dosa besar bahkan antara 10 teratas dalam senarai dosa-dosa besar. (rujuk Kitab al-Kabair) Rujuk: Web KPKT KPKT sepatutnya tinggalkan