Selangor adalah salah sebuah negeri yang mengatakan pelaburan PNB tidak mematuhi syariah. Pada 11 Mei yang lalu, status tersebut telah ditukarkan kepada harus berdasarkan beberapa pertimbangan yang dinyatakan.
Pada 2014 lalu, Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa harus atas dasar maslahah. Hujjah-hujjahnya boleh rujuk di sini http://www.asnb.com.my/v3_/pdf/media/harus/hukumpelaburanASN-ASB.pdf
KUALA LUMPUR 14 Feb. - Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan hari ini menegaskan bahawa hukum melabur dalam Skim Amanah Saham Nasional (ASN) dan Skim Amanah Saham Bumiputra (ASB) adalah 'Harus'.
Ini termasuk dividen atau bonus yang diterima menerusi kedua-dua skim pelaburan itu, kata Pengerusi Jawatankuasa Fatwa, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abd. Shukor Husin dalam satu kenyataan hari ini.
Menurut Abd Shukor, Jawatankuasa Fatwa amat kesal kerana terdapat pihak-pihak tertentu cuba menimbulkan keraguan dengan memuat naik surat daripada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) yang menyatakan skim tersebut sebagai tidak patuh Syariah.
Beliau berkata demikian bagi menjelaskan isu tuntutan Gabungan Badan Bukan Kerajaan Hak Asasi Manusia (Comango) mengenai hukum melabur dalam ASB dan ASN yang telah menimbulkan keresahan dalam kalangan masyarakat sejak kebelakangan ini. - BERNAMA
Perlu diingatkan bahawa PNB juga mempunyai panel syariah sendiri. Sedangkan sesetengah ahli Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan pun terdiri daripada orang yang pernah berpengalaman di SC.
Inilah surat daripada Suruhanjaya Sekuriti (badan yang mempunyai autoriti tertinggi dalam kewangan Islam) yang menyatakan bahawa ASN dan ASN tidak mendapat kelulusan patuh syariah.
Ini pula adalah senarai Sekuriti Patuh Syariah terbaru (24.11.16) kerana senarai ini akan dikeluarkan 2 kali setahun iaitu Mei dan November.
Pada hakikatnya, hari ini kebanyakan syarikat unit trust dan syarikat di bursa meminta pengesahanan patuh syariah oleh SC untuk menarik lebih ramai pelabur Muslim.
Mencari harta yang halal itu tuntutan, bukan makanan yang haram sahaja ditolak.
“Apabila seorang hakim memutuskan sesuatu keputusan, maka dia berijtihad dan ijtihadnya betul, maka baginya dua pahala. Dan apabila dia berijtihad dan keputusannya salah, maka baginya satu pahala”.
Kesimpulannya, terpulang kepada diri masing-masing untuk memilih. Jika was-was, hilangkan keraguan itu.
Ulasan