Ulasan
kitab Pedoman Solat Berjemaah oleh al-Marhum Tuan Guru Haji Abdur Rahman Pondok
Lubuh Tapah
Permasalah
Muafiq dan Masbuq
Hukum-hakam yang bergantung dengan
masbuq dan muafiq telah lama dikarang oleh ulama’ silam termasuklah ulama’
masyhur alam Nusantara seperti Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathoni, Syeikh
Muhammad Arsyad al-Banjari dan Syeikh Muhammad Ismail Daudi al-Fathoni. Namun
masyarakat Islam masih lagi keliru dan tidak tahu akan hukum-hakam yang
bersabit dengan kedua-dua keadaan makmum.
Jika makmum muafiq melakukan atur cara solat makmum masbuq dan makmum
masbuq melakukan atur cara solat makmum muafiq maka solat mereka batal dan
tidak diterima oleh Allah Taala. Sebelum memasuki bab permasalahan muafiq
masbuq, adalah lebih baik jika difahami pengenalan atau ta’rif bagi kedua-dua
istilah ini.
Maksud
Muafiq dan Masbuq
Muafiq ialah makmum yang mendapat kadar masa bacaan al-Fatihah yang
umum bermula dari Takbiratul Ihram makmum hingga ruku’ imam. Kadar bacaan
al-Fatihah yang umum itu bermaksud tempoh sederhana yang tidak terlalu cepat
dan terlalu lambat.
Contohnya, jika dikatakan bacaan yang cepat itu selama satu
minit dan yang lambat itu selama tiga minit maka kadar masa bacaan umum itu
berkemungkinan dua minit lebih kurang. Apabila makmum tersebut sempat berdiri
bersama imam selama dua minit maka dia dihukumkan sebagai muafiq dan mesti
mengikuti atur cara sebagai muafiq.
Tidak semestinya makmum yang Takbiratul Ihramnya bersama imam itu dihukumkan
muafiq kerana jika imam membaca al-Fatihah dengan cepat, maka makmum tersebut
tidak mendapat kadar masa dua minit yang umum dan dihukumkan sebagai masbuq.
Kemungkinan
imam membaca al-Fatihah dengan cepat atau membaca surah sunat yang pendek. Insya-Allah
akan dibicarakan lebih mendalam selepas ini.
Masbuq pula makmum yang tidak mendapat kadar masa bacaan al-Fatihah
yang umum dari Takbiratul Ihramnya hingga ruku’ imam. Diandaikan tempoh masa yang umum itu dua minit, jika
makmum itu tidak mendapat kadar masa tersebut maka dihukumkan sebagai masbuq
dan mesti mengikuti atur cara sebagai masbuq.
Contohnya, jika dia sempat
berdiri bersama imam hanya selama seminit, maka dia dikira masbuq walaupun dia sempat membaca al-Fatihah dengan sempurna
untuk dirinya (makmum membaca al-Fatihah cepat).
Tidak semestinya makmum yang masuk lambat ke dalam solat
(takbiratul ihram lewat) itu semuanya dikira sebagai masbuq kerana jika makmum
itu sempat mendapat kadar masa umum bacaan al-Fatihah maka dia tetap dihukumkan
sebagai muafiq.
Kemungkinan imam mambaca al-Fatihah lama atau membaca surah
sunat yang panjang.
Hukum
Muafiq dan Masbuq
Makmum muafiq wajib menghabiskan bacaan al-Fatihah dan dimaafkan
ketinggalan tiga rukun yang panjang daripada imam. Tiga rukun yang panjang
tersebut ialah ruku’, sujud pertama dan sujud kedua.
Apabila imam sudah bangun
daripada sujud lalu berdiri atau tahiyyat akhir tetapi makmum masih lagi sedang
membaca al-Fatihah dan belum ruku’, maka dia mesti memilih antara dua cara.
Jika imam bangun dari sujud dan duduk tahiyyat awal atau istirahah, tidak
mengapa makmum masih membaca al-Fatihah kerana kedua-dua perbuatan ini bukan
rukun solat.
Pertama, kekal berdiri dan rakaat yang tertinggal itu tidak dikira.
Makmum muafiq ini masih boleh mengikuti imam dan mesti menambah satu rakaat
yang tertinggal selepas salam imam.
Manakala cara yang kedua ialah niat
mufaraqah (bercerai dengan imam) dan solat bersendirian. Mana-mana muafiq yang
tidak memilih salah satu antara dua cara ini nescaya solatnya batal seperti keadaan
makmum mengejar pergerakan imam walaupun sudah ketinggalan tiga rukun panjang.
Makmum masbuq pula tidak diwajibkan menghabiskan bacaan al-Fatihah
kerana imam sudah menanggung al-Fatihahnya. Apabila imam ruku’, maka makmum
masbuq terus ruku’. Jika sempat ruku’ bersama imam kadar masa tama’ninah (lebih
kurang 2 saat tanpa sebarang pergerakan kecuali bernafas) maka dia dapat rakaat
bersama imam.
Sebaliknya jika tidak sempat ruku’ bersama imam atau kadar masa
ruku’ bersama imam kurang daripada kadar tama’ninah maka dia mesti menambah
rakaat selepas salam imam.
Makmum masbuq tidak boleh ketinggalan daripada imam dua rukun
perbuatan tanpa uzur kerana antara sebab batal solat adalah ketinggalan daripada
imam atau mendahului imam dua rukun perbuatan.
Contohnya, makmum masih lagi
berdiri manakala imam sudah sujud pertama, maka batal solat makmum. Apabila
ruku’ imam, makmum masbuq juga wajib segera ruku’. Jika imam sedang sujud, maka
wajib segera sujud dan meninggalkan ruku’ kerana mengikut perbuatan imam.
Gambaran-gambaran
Muafiq
- Makmum lambat membaca al-Fatihah kerana sifat dirinya bukan kerana was-was.
- Makmum yang syak sama ada sudah atau belum membaca al-Fatihah manakala ketika itu imam sudah pun ruku’.
- Makmum yang lupa membaca la-Fatihah dan imam sudah ruku’.
- Makmum yang sibuk membaca Doa Iftitah dan Istia’zah manakala imam sudah ruku’. Makmum tersebut tidak sempat menghabiskan al-Fatihah.
- Makmum yang menunggu imam membaca al-Fatihah sehingga selesai namun setelah selesai, imam terus ruku’ atau membaca surah pendek. Makmum tersebut tidak sempat membaca atau menghabiskan al-Fatihah.
Tulisan penuh saya di Majalah Pengasuh MAIK (Mac/April 2015)
Ulasan